Leren, Organiseren & Leiden

Ruimte maken voor leren in scholen en kindcentra

over mij 

"Een volwassene is een kind met ervaring."

Tussen de vele onderwijservaringen die ik als kind heb ervaren, was er één die mij heeft geïnspireerd voor en in de rol van leraar en de professionele rollen erna. Het gevoel wat ik als kind had, neem ik mee in mijn missie: ruimte creëren binnen het onderwijs zodat ieder mens zichzelf kan zijn en zich kan ontwikkelen tot wie het wil worden. In relatie met de ander, de omgeving, de samenleving en planeet.

"Dankzij of ondanks de manier waarop wij onderwijs hebben ingericht?"

Ik ben iemand die het onderwijssysteem goed kent, maar er eigenlijk nooit in heeft geloofd. Het sloot onvoldoende aan bij mijn leren waardoor de effectiviteit van de vele onderwijsuren laag was. Als leraar ben ik telkens op zoek gegaan naar de mogelijkheden in het systeem, te beginnen in de context van een lokaal en groep kinderen. Toen ik later de ruimte en het vertrouwen kreeg om als leider opnieuw te bouwen, heb ik ervaren wat er nodig is om waarden en visie om te zetten in een duurzame praktijk. Vanuit de rollen van initiator, ondernemer, co-creator en leidinggevende. Vanaf de fase van pionieren, de fase van groei en tegenslagen tot aan de fase van het bestendigen van de cultuur waarin reflectie en ontwikkeling een constante is. Een kind (9 jaar) dat van een andere school afkomstig was, reflecteerde eens met mij op hoe hij het onderwijs ervoer. Het verwoordde ermee mijn missie op treffend wijze:

"Hier leer je veel, maar je merkt er niets van!"

In 2017 liet ik na 12 jaren Campus Columbus achter mij. Klaar voor een nieuwe ontdekkingsreis. Met als doel ook op andere plaatsen ruimte (in het systeem) te vinden en te creëren. Mijn 'praktijktheorie' helpt anderen bij de bewustwording van de urgentie, hoe de transformatie vorm te geven en wat dit vraagt van leiderschap. Kortom, hoe het leren te organiseren en er leiding aan te geven.


 

 

 



 

 

Kindcentrum Campus Columbus