Leren, Organiseren & Leiden

Ruimte maken voor leren in scholen en kindcentra

werkwijze

Mijn visie op leren en ontwikkelen van mensen, dus ook het veranderen van organisaties is bepalend voor de werkwijze die ik hanteer. Ik tracht consistent en congruent hierin te zijn. Deze visie is direct verbonden met mijn zienswijze op het leren van kinderen in scholen en kindcentra.



 

“Wie het weet mag het zeggen."

 

In mijn ogen is het essentieel om het eigenaarschap op de juiste plek te krijgen en houden. Zowel in het team als in een groep. De bundeling van ‘verhalen’ in het team hebben uiteindelijk de grootste invloed op veranderingen. Het denken en doen moeten wat mij betreft altijd met elkaar verbonden zijn. 

 

“Wie durft te verdwalen, vindt nieuwe wegen.”

 

Leren is een individueel proces dat op gespannen voet staat met een organisatiebrede, beheersmatige aanpak op inhoud en tempo. Het erkennen van diversiteit en het durven omgaan met tijdelijke onzekerheid zijn voor mij voorwaarden voor leren en een lerende cultuur.

 

“Om ergens te komen moet je eerst besluiten niet te blijven waar je nu bent."

 

Een andere sleutel tot een succesvolle verandering is wanneer de mensen die samen een ‘organisatie’ vormen, voldoende tijd en ruimte kunnen én durven vrijmaken in de liminale fase, de essentiële (leer)tijd dat het ‘oude’ wordt losgelaten en het nieuwe (houvast) nog niet is uitgekristalliseerd. 

 

“Managers werken in het systeem, leiders werken aan het systeem”

 

Het leiderschap heeft een belangrijke, ruimte-scheppende rol. De leidinggevende(n) leeft de richting voor waardoor anderen volgen. Wanneer mensen naast ‘richting’ ook ‘ruimte’ en ‘ruggensteun’ ervaren, wordt er met plezier geleerd en ontstaan er mooie dingen.  

Mijn houding en gebruikte werkvormen, zijn afhankelijk van de vraag en de omstandigheden. Soms onderzoek ik, spreek en observeer ik kinderen en ontdek welke routines en patronen aanwezig zijn. Soms leid en inspireer ik, breng andere inzichten en inhouden in. Soms verleid ik, door in co-creatie toekomstige ontwikkelomgevingen voor kinderen en team te ontwerpen. En waar nodig begeleid en coach ik, gericht op het ontwikkelen en ondersteunen van leiderschap en adviseren op metaniveau, het proces van veranderen. Ik hecht aan speelsheid, oefenen en het plezier dat leren oproept. 

Bovenstaande betekent dat de vraag, van wie de vraag afkomstig is en in welke context deze gesteld wordt bepalend is óf en hóe ik aansluit. Een vrijblijvende kennismaking om dit met elkaar te onderzoeken is dan een goede manier wat mij betreft.